Veel gestelde vragen

Red flower

Bekijk de veelgestelde vragen voordat je ons contactformulier gebruikt: op hier reeds vermelde vragen wordt niet gereageerd.

  • Vragen over Jarig op Zappelin

    Hoe weet ik of mijn kind is ingeloot voor felicitatie op televisie?
    Als je kind is ingeloot om op televisie te verschijnen, ontvang je enkele dagen van tevoren een email op het adres waarmee je je kind hebt aangemeld.

    Als je deze email niet ontvangt dan is jouw kind dit jaar niet ingeloot voor tv. De uitzendtijden staan op de aanmeldpagina.

    Ik wil twee kinderen die op dezelfde dag jarig zijn aanmelden. Hoe kan ik dat doen?
    Wij adviseren je om de kinderen op te geven met een foto waar ze samen op staan. Op deze manier weet je zeker dat ze of allebei wel, of allebei niet op tv te zien zullen zijn. Bij het invullen van de naam typ je beide namen in. Als felicitatietekst kies je dan 'Gefeliciteerd lieve...' of 'Hoera voor...'  (op deze manier is de leeftijd van de kinderen niet te zien, je kunt dus een willekeurig geboortejaar invoeren). Staan er een jongetje en een meisje op de foto, kies bij geslacht dan één van de twee. Dit maakt voor de felicitatie niets uit.

    Hoe selecteer ik het juiste deel van de foto voor Jarig op Zappelin?
    1. Vul bij stap 1 de gegevens in van je kind.
    2. Zoek bij stap 2 de juiste foto op.
    3. Er verschijnt in de derde stap een kadertje. Het deel van de foto dat binnen dit kadertje valt, komt op de website te staan. Het kadertje is kleiner te maken, door met de muis op de rand te klikken en te slepen met de randen.
    Zie ook de uitleg: Upload foto van de jarige.

    Ik heb mijn kind aangemeld voor Jarig op Zappelin maar hij of zij staat niet op de website. Hoe kan dat?
    Er is een aantal mogelijke redenen waarom je kind niet op de Jarig op Zappelin website staat.
    1) Als je korter dan 21 dagen voor de verjaardag van je kind een aanmelding doet, dan wordt de foto niet meer gekeurd. Deze verschijnt dan niet op de website. Je kind maakt ook een kleinere kans om op tv te komen. Hier kunnen we geen uitzonderingen op maken. Alle voorwaarden staan op de aanmeldpagina.
    2) Als je kind er niet goed opstaat, bijvoorbeeld een heel wazige foto of alleen een arm in beeld, dan keuren we de foto af. Ook foto's die niet van kinderen zijn, keuren we niet goed.
    3) Een aanmelding moet via de email worden bevestigd. Als je niet op de URL in de email hebt geklikt, is de aanmelding niet voltooid en kan de redactie de foto niet keuren.
    4) Je hebt per ongeluk de verkeerde geboortedatum ingevuld en deze goedgekeurd. Helaas kunnen we de aanmelding niet wijzigen. Op de dag zelf kunnen we dus helaas niets meer voor je doen.

    Ik heb per ongeluk een verkeerde aanmelding voor Jarig op Zappelin gedaan. Wat nu?
    Als je je kind hebt aangemeld voor Jarig op Zappelin, ontvang je een email waarmee je deze aanmelding kunt bevestigen. Zodra je merkt dat je een foutje hebt gemaakt en je ziet dit in de bevestigingse-mail, klik dan niet (dik gedrukt) op de URL onderaan. Je kunt je kind gewoon opnieuw aanmelden en de oude aanmelding vervalt direct. Als je wel op de URL hebt geklikt, en de foto is niet goed, dan kun je nogmaals je kind aanmelden met de juiste foto. De redactie keurt altijd de laatst ingestuurde, door jou bevestigde aanmelding.

    Hoe lang van tevoren moet ik mijn kind opgeven voor Jarig op Zappelin?
    Op de aanmeldpagina van Jarig op Zappelin staan de voorwaarden voor het aanmelden van je kind. Je moet je kind uiterlijk 21 dagen vantevoren opgeven. Eerder mag altijd. Deze tijd is nodig voor de redactie om de foto's te keuren en de filmpjes voor tv te maken. Hier worden geen uitzondingen op gemaakt.

  • Vragen over de iOS-app van NPO Zappelin

    Met een iPhone, iPad of iPod met iOS 7 of 8 kun je de NPO Zappelin-app gratis downloaden in de appstore.

    Wat kost de NPO Zappelin-app?
    De NPO Zappelin-app is gratis. Het dataverkeer dat nodig is voor het streamen van video’s en NPO Zappelin radio, en het downloaden van filmpjes, spelletjes, knutsels en boekjes kan echter tot extra kosten leiden. In het oudermenu kun je de optie 'wifi download' aanzetten. Er wordt dan alleen gedownload of gestreamd wanneer je toestel verbonden is met wifi.

    Mijn lievelingsprogramma staat niet tussen de video’s
    NPO Zappelin heeft niet van alle programma’s die op tv te zien zijn de rechten om ze ook in de app beschikbaar te stellen. Bovendien zijn programma’s vanwege deze rechten beperkt beschikbaar in de app. De filmpjes verversen dus dagelijks en in een vakantieperiode zijn er minder video’s beschikbaar.

    Ik hoor geen geluid in de NPO Zappelin-app op mijn iPad
    Je kunt het geluid op je iPad aanpassen door naar Instellingen (settings) en daarna naar Algemeen (general) te gaan en het vinkje Use side switch to op geluid uit (mute) te zetten.

    Het geheugen van mijn iPhone, iPod of iPad is vol
    De app slaat de liedjes, filmpjes e.d. op, zodat je ze ook zonder internet kunt bekijken. Mocht het geheugen je apparaat hierdoor vollopen, ga dan naar het ouderscherm rechts bovenin en wis bestanden die je niet veel gebruikt.

    De app is niet beschikbaar in het buitenland
    NPO Zappelin heeft helaas geen rechten om de filmpjes in het buitenland aan te bieden. De NPO Zappelin-app is daarom alleen beschikbaar voor Nederlandse accounts die verbonden zijn met een Nederlands netwerk.

    Ik kan de app niet updaten
    Apple eist dat gebruikers iOS-versie 7.0 of 8.0 moeten hebben om apps te kunnen downloaden. Als je de app al hebt kun je deze blijven gebruiken, maar niet meer updaten. Als je je iOS-versie update naar 7.0 of 8.0, kun je ook weer updates van apps downloaden.

  • Vragen over de Android-app van NPO Zappelin

    Met een tablet of smartphone met Android 4.0 en hoger kun je de NPO Zappelin-app gratis downloaden in de Play Store.

    Wat kost de NPO Zappelin-app?
    De NPO Zappelin-app is gratis. Het dataverkeer dat nodig is voor het streamen van video’s en NPO Zappelin radio, en het downloaden van spelletjes, knutsels en boekjes kan echter tot extra kosten leiden. In het oudermenu kun je de optie 'wifi download' aanzetten. Er wordt dan alleen gedownload of gestreamd wanneer je toestel verbonden is met wifi.

    Mijn lievelingsprogramma staat niet tussen de video’s
    NPO Zappelin heeft niet van alle programma’s die op tv te zien zijn de rechten om ze ook in de app beschikbaar te stellen. Bovendien zijn programma’s vanwege deze rechten beperkt beschikbaar in de app. De filmpjes verversen dus dagelijks en in een vakantieperiode zijn er minder video’s beschikbaar.

    Het geheugen van mijn tablet of telefoon is vol
    De app slaat de boekjes, spelletjes en knutsels op, zodat je ze ook zonder internet kunt bekijken. Mocht het geheugen van je telefoon of tablet hierdoor vollopen, ga dan naar het ouderscherm en wis bestanden die je niet veel gebruikt.

    De app is niet beschikbaar in het buitenland
    NPO Zappelin heeft helaas geen rechten om de filmpjes in het buitenland aan te bieden. De NPO Zappelin-app is daarom alleen beschikbaar voor Nederlandse accounts.

  • Vragen over de Windows 8-app van Zappelin

    Met een tablet of pc met Windows 8 kun je de Zappelin-app gratis downloaden in de Windows Store.

    Wat kost de Zappelin-app?
    De Zappelin-app is gratis. Het dataverkeer dat nodig is om filmpjes te bekijken, spelletjes te spelen, Zappelin radio te luisteren, boekjes te lezen en tekeningen te downloaden kan echter tot extra kosten leiden. Om dit te voorkomen kun je de app het beste gebruiken via een wifiverbinding of met een onbeperkte internetbundel.

    Mijn lievelingsprogramma staat niet tussen de video’s
    Zappelin heeft niet van alle programma’s die op tv te zien zijn de rechten om ze ook in de app beschikbaar te stellen. Bovendien zijn programma’s vanwege deze rechten beperkt beschikbaar in de app. De filmpjes verversen dus dagelijks en in een vakantieperiode zijn er minder video’s beschikbaar.

    Ik kan de app niet vinden in de Store
    De Zappelin app is alleen beschikbaar voor tablets en pc's met Windows 8. Voor smartphones is deze helaas niet beschikbaar.

    De app is niet beschikbaar in het buitenland
    Zappelin heeft helaas geen rechten om de filmpjes in het buitenland aan te bieden. De Zappelin-app is daarom alleen beschikbaar voor Nederlandse accounts.

  • Ik kan niets vinden over een Zapp-programma op deze site!

    De kinderzender van de Publieke Omroep bestaat uit twee merken: Zapp en Zappelin. Zappelin is er voor de kinderen van 2 tot 6 jaar, Zapp is er voor kinderen van 6 tot en met 12 jaar. Waarschijnlijk staat het programma dat je zoekt op de site van Zapp.

  • Hoe kom ik aan de Zappelin app op mijn telefoon of tablet?
    • Met een iPhone, iPad of iPod kun je de app downloaden in de appstore
    • Met een Windows 8 tablet of pc kun je de app downloaden in de Windows Store
    • Met een Android tablet of smartphone kun je de app downloaden in de Play Store

    Bovengenoemde apps zijn gratis.

  • Hoe krijg ik het geluid van de Zappelin app op mijn iPad aan?

    Ga eenmalig naar Instellingen (settings), algemeen (general) en zet het vinkje "Use side switch to:" op geluid uit (mute).

  • Hoe kan het dat de filmpjes in de app niet beschikbaar zijn of verdwijnen?

    Niet beschikbaar:
    Om de filmpjes van Zappelin goed te beveiligen heeft een gebruiker maar een paar minuten om een filmpje in de Zappelin app te downloaden. In de oudere iOS versies zit geen optie om je datum en tijd automatisch in te stellen. Bij bv een lege batterij gaat de klok wat achterlopen. Al is het maar 10 minuten: je kunt dan geen filmpjes meer downloaden. Er zijn twee oplossingen: je device upgraden naar een nieuwere iOS versie die de tijd en datum automatisch instelt, of heel makkelijk, de klok (en eventuele datum) bij ‘instellingen’ exact instellen.
    Zappelin heeft niet de rechten van alle programma's die op tv worden uitgezonden ook in de app beschikbaar te stellen.

    Verdwijnen:
    Programma’s zijn vanwege uitzendrechten tot tien dagen na uitzending beschikbaar op je iPhone of iPad. De filmpjes verversen dus dagelijks en in tijdens de vakanties zijn er minder filmpjes beschikbaar.

  • Wat kost de Zappelin-app?

    De Zappelin-app is gratis. Het dataverkeer dat nodig is voor het streamen van video's kan echter tot extra kosten leiden. In het oudermenu kunt u de optie 'streamen toestaan' uitschakelen. Video's worden dan alleen via een wifiverbinding op het apparaat opgeslagen, zodat ze ook later zonder internetverbinding te bekijken zijn.

    De spelletjes, kleurplaten en boekjes kunnen het beste met een wifiverbinding worden gedownload. Als deze content eenmaal op het apparaat staat is er geen internetverbinding meer nodig.

  • Hoe kan het dat de Zappelin app zoveel geheugen inneemt?

    De app zelf neemt niet veel geheugen in, maar de content van de app. De app slaat de liedjes, filmpjes e.d. op je telefoon of tablet op, zodat je ze ook zonder internet kunt bekijken. Je kunt zelf kiezen wat je wel/niet wil downloaden. Mocht het geheugen van iPhone, iPod of iPad vollopen, ga dan naar 'Instellingen' en dan naar 'Zappelin' en kies voor 'Bestanden wissen'.

  • Waarom is de app niet beschikbaar in het buitenland?

    Zappelin heeft helaas geen rechten om de filmpjes in het buitenland aan te bieden. De Zappelin app is daarom alleen beschikbaar voor Nederlandse accounts.

  • Waarom kan ik de Zappelin app niet updaten?

    Apple eist dat je iOS versie 4.3 of hoger moet hebben om apps te downloaden. Als je de app al hebt kun je deze blijven gebruiken, maar niet meer updaten. Als je je iOS versie update, kun je ook weer updates van apps (en dus ook van Zappelin) downloaden.

  • Ik heb een Zappelin-kinderpakket besteld maar ik ben niet tevreden

    Zappelin heeft al meerdere mails ontvangen van mensen die zich door colporteurs een Zappelin-boekenpakket hebben laten verkopen. De uiteindelijk ontvangen boeken of dvd's voldoen zelden aan de verwachting en de term 'oplichting' is soms niet overdreven. Helaas kunnen wij jou, omdat wij op geen enkele manier gelieerd zijn aan dit bedrijf, op dit moment niet van dienst zijn met het ontbinden van uw overeenkomst. Voor zover wij weten gaat het hier om drie bedrijven die onder verschillende namen opereren: 'Splendidclub', 'De Locomotief', 'CenZ-media', 'Cartoon Express', 'De Regenboog', 'Bolmedia' of 'joy4kidz'. Het kan zeker helpen jouw mail aan dit bedrijf naar post@zappelin.nl te cc'en. Dit is voor hen hopelijk een extra motivatie om snel te reageren en Zappelin blijft op de hoogte. Voor meer informatie over oneerlijke handelspraktijken en/of het ondernemen van actie kunt u terecht op de website van Autoriteit Consument en Markt.

  • Mijn kind heeft een tekening voor Zappelin gemaakt. Waar kan ik deze heen sturen?

    De webredactie van Zappelin vindt het erg leuk om post te ontvangen, maar helaas komen de tekeningen die je hierheen stuurt niet op tv. Ons adres is:

    Webredactie Zappelin
    Postbus 26900
    1202 JZ Hilversum

    KRO Kindertijd heeft het programma 'De Post' waarin zij tekeningen van kinderen laten zien. Stuur je tekening per post naar:

    KRO Kindertijd
    De Post
    Postbus 23000
    1202 EA  HILVERSUM
    of per mail naar kindertijd@kro.nl

  • Ik wil graag stage lopen of werken bij Zappelin. Waar kan ik meer informatie vinden?

    Beschikbare stages komen altijd te staan op www.mediastages.nl. Als hier geen vacatures te vinden zijn, hebben wij geen stageplaatsen beschikbaar.

    Vacatures bij Zappelin (en de publieke omroepen) zijn op de algemene website van de Nederlandse Publieke Omroep te vinden.

  • Ik heb een leuk idee voor een programma. Waar moet ik heen?

    Zappelin maakt zelf geen programma’s, maar zendt de programma’s van de verschillende omroepen uit. Je kunt daarom het beste contact opnemen met een omroep die bij jouw programma-idee past. Lees ook het artikel 'Twaalf tips om te pitchen bij de NPO'.

  • Waar kan ik heen met een compliment of klacht over een programma?

    Voor vragen naar aanleiding van een programma, het verzenden van een compliment of klacht kun je de betreffende omroep benaderen die het programma heeft uitgezonden via het contactformulier.

  • Waar kan ik mijn beklag doen over een reclame op Zappelin?

    De STER is verantwoordelijk voor het uitzenden van de reclames tussen de uitzendingen van Zappelin. Je bereikt STER op ster@ster.nl. De website is te vinden op www.ster.nl.

  • Waarom wijken Kindertijd en Sesamstraat op Nederland 1 voor sportevenementen?

    Op Nederland 1 bedienen we van 17:00-18:00 uur de kleine kinderen en op Nederland 3 tegelijkertijd de oudere kinderen. Wij kunnen dus de herhaling van Kindertijd en Sesamstraat niet ook op Nederland 3 plaatsen. Dan is daar tijd voor onze oudere kijkertjes. Bij sportevenementen op Nederland 1 verplaatsen we Sesamstraat indien mogelijk van Nederland 1 naar Nederland 2.
    Kijk ook eens op Zappelin 24 voor Zappelin programma's tussen 17:00 en 18:00 uur.